Funkční cvičení

Je Vám 30+, 40+, 50+, 60+, 70+, 80+ nebo i více? ... a stále chcete být fyzicky i psychicky v kondici?

Funkční trénink je vhodný pro všechny nadšence do zdravého životního stylu, pro všechny, které zajímají zdravé potraviny a hlavně cvičení! Je vhodný pro všechny věkové kategorie a především má nezaplatitelný přínos pro osoby sedavého zaměstnání, nebo vás kdo se nepohybujete dostatečně či má handicap a pro seniory až do vysokého věku.

"Naše tělo je Dóm naší duše, proto se je nutné se o naše tělo starat..."

Častěji než dříve lidé jezdí auty, více používají počítače a pohyb se omezil jen na ten nejnutnější a na druhé straně se v poslední době objevují i lidé, kteří podlehli moderním trendům, jako je běh, jízda na kole, či například sezení na fitness míčích v práci u počítače. 

Bohužel, spousty těchto lidí svůj koníček využívají špatně a vytvářejí si zbytečně špatné návyky i při těchto aktivitách. Proto je důležité, a neodmyslitelně to patří k dobré práci trenérů s lidmi, nejen cvičit specifické cviky pro fitness, ale i je odborně informovat a naučit správným pohybovým návykům. 

Abychom těchto návyků dosáhli, je nutné se stabilizovat ve všech polohách a cvicích, přimět jeho mozek, aby si zapamatoval správné postavení těla a to na základě mnoha opakování.

Co se stane při nedostatku pohybu ve vašem organizmu?

• strukturální změny, např. úbytek svalové hmoty

• zkrácení vazivových struktur svalů

• změny struktury skeletu - snížení rozsahu pohybu v kloubu, nebo např. osteoporózu

• snížení krevního oběhu, zmenšují se dýchací pohyby (kardiovaskulární systém)

• zpomalení metabolismu

• zhoršení koordinace

• pokles celkového výkonu organismu, zhoršení přizpůsobivosti organismu na zevní prostředí

• vznik negativních psychických změn

Naopak co se stane při nadměrném zatížení:

• strukturální poškození z nedostatku regenerace - svaly, vazy, úpony, místní cirkulace

• poškození skeletu a ligamenta kloubních pouzder

• snížení pohybového výkonu nebo omezení pohybu pro únavu či bolest

• zhoršení koordinace a stereotypu pohybu, tím se zhoršuje ekonomika pohybu a celý systém postupně poškozuje - poškození řídících mechanismů CNS

Funkční cvičení se zdravotním zaměřením navrací naše tělo k těm správným, zdravým pohybovým stereotypům, které jsme získali v našem kojeneckém věku cca do 14 měsíce našeho života, kdy při zdravém vývoji procházíme vývojovými stádii, správného postavení kloubu tj. centrace kloubů, osvalení, zpevňování svalů, zvyšování výkonnosti, správného dýchání, lezení, sezení, postoj, chůze a další.

Při nápravě je nutno importovat správné pohybové vzory do pohybového aparátu. Nápravu je nutno postavit na principech zajištění sagitální stabilizace trupu, na ekonomické centraci segmentů a využít různých svalových funkcí. 

K těmto cílům efektivně vede např. řada poloh vycházejících z vývojové kineziologie dítěte - slouží jako náprava chybných pohybů. V těchto pozicích snadno vycentrujeme tělo a následně cíleným fitness tréninkem získáme silově - vytrvalostní složku pohybového aparátu, a to bez následků na osovém orgánu.

Víte, že dítě by se mělo pohybovat tolik času, kolik prosedí?

Víte, že dospělý jedinec by se měl pohybovat minimálně 50% prosezeného času?

Co cvičíme:

* Zapojovat střed těla neboli CORE

* Zpevňovat hluboký stabilizační systém páteře

* Nácvik a trénování brániční dýchání samostatně i v pohybu

* Nácvik správného držení těla

* Správně cvičit s vlastní vahou těla bez pomůcek i s nimi

* Efektivně a funkčně trénovat se zařazením správných pohybových stereotypů do běžných denních činností člověka s přihlédnutím k pohybovému aparátu, asymetriím, disbalancím a funkčním poruchám a individuálním možnostem klienta

* Řešit základní potíže pohybového aparátu, bolesti zad a krční páteře

* Naučíme se stabilizovat tělo a funkčně centrovat klouby

* Posilovat funkční svalové skupiny a trénovat komplexní cvičení pro celé tělo

* Cvičit kompenzační, protahovací a rehabilitační cviky

Těmito jednoduchými technikami se budeme věnovat prevenci, ale i pomoci sami sobě, když nám není dobře.

A co se s námi začne dít při ideálním zatížení?

• Pohybový systém se udržuje ve funkci i struktuře

• zlepšuje se výkon, koordinace a řídící funkce CNS

• nastává přírůstek svalové hmoty

• zlepšuje se elasticita vaziva

• trámčina skeletu se přestavuje se zvýšením pevnosti

• zvyšuje se celková úroveň metabolismu i funkčních kapacita tělesných systémů

Tedy pokud na sobě chcete pracovat s výhledem, že se začnete opravdu cítit lépe po mnoha stránkách, pak jste na správné adrese.

Věřte, že vše vám doporučujeme na základě našich vlastních mnoholetých zkušeností.

Za celý team SELAVIS,

Vaše trenérka Světlana